Onbeperkt aan de slag: excellent ondernemen met NLP en het Enneagram

Onbeperkt aan de slag

Onbeperkt aan de slag

Joost van der Leij heeft het boek over ondernemen geschreven dat hij had willen hebben toen hij aan zijn eerste (en tweede) onderneming begon. De focus van dit boek ligt op Branding, Marketing en Sales en het belang van de ondernemer zelf bij deze drie. Aan bod komen de volgende onderdelen: – Het mooie leven van de ondernemer – De essentie van ondernemen – Starten als ondernemer – Hoe maak je een businessplan – Financiering binnenhalen – Direct Response Branding – Pull Marketing – Hard selling – Je zakenpartner inschatten met het Enneagram.

Toen Joost van der Leij zijn derde bedrijf startte nam hij zich één ding voor. Nooit meer net-werken, cold calling of wacht tot er een keer een opdracht gegund wordt. In plaats daarvan aan de slag met een structurele marketing methode die statistisch bewezen nieuwe potentiële klanten in contact brengt. En dat heeft hij geweten. De eerste week waren er dertig potentiële klanten, de volgende week zeventig erbij en daarna weer. In de loop van de jaren heeft hij aan deze methodiek Branding en Sales technieken toegevoegd die ervoor zorgen dat je meer deals en grotere deals sluit met meer klanten.

Dit Branding, Sales en Marketing systeem heeft hij nu beschreven in zijn nieuwe boek Onbeperkt aan de slag: excellent ondernemen met NLP en het Enneagram. Aangevuld met overige informatie die hij, achteraf, had willen hebben bij de start van zijn eerste (en tweede) onderneming. Concreet komen de volgende onderwerpen aan bod:

1. Het mooie leven van de ondernemer – Het lijkt zo mooi je eigen baas zijn, maar is dat ook zo?
2. De essentie van ondernemen – Ondernemen is risico’s nemen en daar moet je wel tegen bestand zijn.
3. Starten als ondernemer – Met welke zaken moet je allemaal rekening houden wanneer je start.
4. Hoe maak je een businessplan – Alle onderdelen die in een zakelijk en effectief businessplan moeten staan zonder de overbodige rompslomp die je alleen maar van het ondernemen afhoudt.
5. Financiering binnenhalen – Ik ben een groot voorstander van bedrijven die gestart worden met no budget of low-budget, maar als je dan toch geld nodig hebt staat hier hoe je dat het beste kan aanpakken.
6. Direct Response Branding – Voordat mijn ogen geopend werden, dacht ik dat Branding alleen voor de allergrootste multinationals weggelegd was. Maar nu weet ik dat Branding het sterkste wapen van een kleine ondernemer tegen grote concurrenten is.
7. Pull Marketing – Stop achter mogelijke klanten aan te rennen en laat ze in plaats daarvan naar jou toe rennen.
8. Hard selling – Als je een topproduct of dienst levert, dan is het je morele plicht om zo goed mogelijk iemand dit te verkopen.
9. Je product of dienst daadwerkelijk leveren – Maar alles staat of valt bij de kwaliteit die je levert.
10. Zakenpartners inschatten aan de hand van het Enneagram – Zaken doen is leuk, maar je moet zo nu en dan wel goed opletten met wie je in zee gaat.

Hier zijn twee reacties op dit werk:

“Verkopen is gewoon mensen helpen de goede beslissing te nemen.
Joost: ‘Wat is de goede beslissing? Dat ze bij jou komen voor counselling of coaching natuurlijk. Jij hebt ze iets unieks te bieden, iets dat zij nu precies nodig hebben. Het is je plicht om dat aan ze te verkopen. Je morele plicht. Als je het niet doet gaan ze namelijk naar een ander die ze minder goed zal kunnen helpen. Daardoor gaan ze van de regen in de drup en dat is jouw schuld. Had je jezelf maar moeten verkopen…’

Kortom: het volgen van een workshop bij Joost is niet alleen leerzaam, maar ook verrassend en doorspekt van een dosis humor.”

de Counsellor: tijdschrift voor counselling en coaching jaargang 11, nummer 1 – maart 2008.

Een lezer schreef mij:

“Ik heb genoten van het boek over ondernemerschap. Staan voor mij een aantal zaken in die ik meeneem. Ik heb vastgehouden dat je goed de markt in beeld moet hebben voordat je een bedrijf opzet. De stelling dat je vooraf moet nadenken over wie jou bedrijf gaat kopen maakt dat je toch anders over de potentiële onderneming nadenkt. Ik heb dit inzicht inmiddels in een paar discussies gebruikt en iedere keer zet het mensen aan het denken.”

Arjan Bruggink

Onbeperkt aan de slag: excellent ondernemen met NLP en het Enneagram
€17.50