NLP

In de jaren tachtig van de vorige eeuw hebben de meeste organisaties wel wat met NLP geëxperimenteerd en zijn ze van een koude kermis thuisgekomen. De waarheid is dat dat niets met NLP te maken had en alleen maar kwam doordat cowboys NLP illegaal en half hadden gekopieerd om mensen en bedrijven geld afhandig te maken. Dat heeft niets met NLP te maken.

Sindsdien heeft NLP zich verder ontwikkeld en zijn er in Nederland ondertussen NLP beoefenaars die wel de juiste certificaten, maar belangrijker nog, ook de juiste licentie hebben. Zoals bijvoorbeeld NLP Trainer Michel la Poutre en NLP Master Trainer Joost van der Leij die persoonlijk door Richard Bandler, grondlegger van NLP, zijn gecertificeerd en gelicenseerd.

Theoretisch gezien is er één ideale manier voor bedrijfsvoering, leiderschap en beste manier om je binnen een organisatie te gedragen. Helaas is deze ene perfecte manier niemand bekend. Zoals we in de Taomanager laten zien, is de Tao een benadering van dit ideaal. NLP is een andere benadering. De Tao is sterk in richting geven, terwijl NLP een veel praktischer aanpak is. De combinatie van beide is helemaal sterk.

Om die redenen zie je organisaties die vandaag de dag gebruik maken van moderne NLP zich sterker ontwikkelen dan organisaties die nog vastzitten in hun terechte oordeel over het verkeerde gebruik van NLP in Nederland in de jaren tachtig van de vorige eeuw. Op deze website zie je tal van voorbeelden over hoe je NLP op een krachtige manier kan gebruiken. Zoals bijvoorbeeld voor backcasting of stressreductie.

NLP staat voor Neuro-Linguïstisch Programmeren en het woord zegt het al waar het voor staat. Met NLP zorg je ervoor als manager of medewerker dat je je brein (Neuro) optimaal gebruikt omdat je met taal (Linguïstisch) je brein positief beïnvloedt (Programmeren). Binnen een organisatie zorgt NLP ervoor dat er minder stress is voor de NLP beoefenaar (IK), je beter communiceert met andere medewerkers (JIJ), je een visie veel beter onder woorden kan brengen (WIJ), slimme strategieën hebt voor Branding, Marketing & Sales (ZIJ) en beter met automatiseringssystemen om kan gaan (HET).